Let op Onze website maakt gebruik van cookies, door verder te gaan op onze website gaan wij er vanuit dat u hiermee akkoord gaat. Doorgaan en accepteren of lees eerst onze Privacybeleid.

Roetfilter bouw en infrastructuur

Binnen de bouwsector en infrastructuur worden veel diesel aangedreven machines ingezet. Hierdoor komen de werknemers uit deze sector regelmatig in contact met de uitstoot van fijnstof. Daarom is wettelijk vastgelegd dat werkgevers de uitstoot van roetdeeltjes met minimaal 70% moet beperken. Een roetfilter kan hierbij helpen.

Wegenbouw

In de wegenbouw wordt nog vaak gebruik gemaakt van zwaar materieel dat diesel verbruikt. Dit komt omdat de machines in de wegenbouw zeer zwaar zijn: zo weegt een asfalteermachine al snel 17.000 kilo en een wals al snel 5.000 kilo. Vanwege het gewicht verbruiken deze machines veel brandstof, waardoor diesel het meest aantrekkelijk is.

Een asfalteermachines en walsen zijn in de meeste gevallen voorzien van een open cabine, waardoor de bestuurder en overige bemanning voortdurend aan de uitlaatgassen worden blootgesteld. Bij deze open machines is het daarom verplicht een roetfilter te plaatsen. Deze apparatuur gaat echter vaak heel lang mee, waardoor deze nog niet aan de huidige emissie-eisen voldoen. Het is aan de werkgever dan de taak om de apparatuur te voorzien van een opzetroetfilter.

Bouwplaatsen

Zowel grote graafmachines en laders als mini-graafmachines, kleine minikranen, trilplaten, wielladers en schrankladers worden in dieselvarianten veel gebruikt in de bouw. Tegenwoordig is het verplicht om deze te voorzien van een roetfilter. Bij kleine machines wordt er hierbij vaak gebruik gemaakt van een mini-roetfilter. Dit filter houdt de meeste schadelijke stoffen uit de lucht en werkt hierdoor beter dan ouder materieel dat voorzien is van een demper.

Afhankelijk van de motor van het materieel kan er gekozen worden voor een gesloten roetfilter of een DENOX-roetfilter met additief. De graafmachines van tegenwoordig zijn vaak zo zuinig dat een kleine roetfilter volstaat.

Transport

In de transport en logistieksector gelden strengere emissie-eisen dan in de bouw. Meer informatie over roetfilters op vorkheftrucs en vrachtwagens vindt u op de pagina roetfilters voor transport en logistiek.

Onderhoud roetfilters

De roetfilters voor klein materieel regenereren soms niet automatisch, doordat de uitlaatgassen niet heet genoeg zijn. Hierdoor hebben deze roetfilters elke 500 uur onderhoud nodig. Bij grotere machines is dit afhankelijk van de soort roetfilter en plek van montage. Het onderhoud van het roetfilter staat normaal gesproken vermeldt in het instructieboekje van het voertuig.

Heeft u vragen over roetfilters of het onderhoud hiervan, dan kunt u bellen met 0320 28 11 50 of mailen naar info@topcats.nl.

Geen producten in deze categorie