Let op Onze website maakt gebruik van cookies, door verder te gaan op onze website gaan wij er vanuit dat u hiermee akkoord gaat. Doorgaan en accepteren of lees eerst onze Privacybeleid.

Roetfilter personenvervoer

Veel gemeentes en provincies zijn actief bezig met het terugbrengen van de roetuitstoot. Bij de aanbesteding van personenvervoersdiensten worden duurzaamheidscriteria verplicht meegenomen. Veel voertuigen die gebruikt worden voor personenvervoer zijn daarom voorzien van een roetfilter.

Taxi(busjes)

Voor nieuwe taxi’s, bestelbusjes en taxibusjes is sinds 2015 de Euro 6-norm van kracht. Deze nieuwe norm moet het voor bedrijven, gemeentes en andere instelling gemakkelijker maken om op een meer milieuvriendelijke wijze hun passagiers te vervoeren. De taxibusjes en auto’s die niet schoon genoeg worden tegenwoordig uit veel steden geweerd. Door de invoering van milieuzones mogen oude, vervuilende auto’s en vrachtwagens verschillende gebieden al niet meer in.

Er rijden echter nog veel taxi’s, bestelbusjes en taxibusjes rond die gemaakt zijn voor 2009. Deze zijn niet uitgerust met een roetfilter en stoten hierdoor veel fijnstof uit. Door deze alsnog te plaatsen kan de uitstoot van deze voertuigen drastisch teruggebracht worden. Met een herkeuring kan vervolgens vastgesteld worden of de voertuigen aan de emissie-eisen voldoen.

Stadsbussen en touringcars

Net als de auto’s en kleine busjes zijn de grote touringcars en stadsbussen sinds de Euro 6-norm ook een stuk schoner geworden. De dieselmotoren zijn zuiniger dan voorheen en de bussen zijn voorzien van een effectieve roetfilter, waarmee de meeste schadelijke roetdeeltjes uit de lucht worden gehaald.

De milieuzones gelden op dit moment nog niet voor stadsbussen en voertuigen die bij het RDW geregistreerd staan als touringcar. Hierdoor kunnen deze voertuigen zonder restricties door de Nederlandse steden rijden.

Vrijstelling voor vliegtuigen, treinen en trams

Vliegtuigen stoten net als dieselauto’s ook roet uit. De verbranding in de motoren van vliegtuigen is echter vele malen efficiënter dan bij andere voertuigen. Daarom is een roetfilter op een vliegtuig niet nodig en niet verplicht. Daarnaast zijn ook treinen en trams in Nederland vrijgesteld van de roetfilterplicht. Dit komt omdat bijna alle treinen en trams in Nederland op elektriciteit rijden. De dieseltreinen die gebruikt worden voor het goederenvervoer zijn volgens het CBS slechts verantwoordelijk voor één procent van de emissie van fijnstof.

Retrofit roetfilters

Dieselauto’s, busjes en stadsbussen die gemaakt zijn voor 2005 zijn meestal niet uitgevoerd met een roetfilter. Om aan de duurzaamheidseisen van de overheid te voldoen, lieten in 2015 verscheidene personenvervoerders een retrofit roetfilter plaatsen op hun oudere voertuigen. Bent u ook geïnteresseerd in het plaatsen van retrofit roetfilters of wilt u meer weten over het onderhoud? Bel met 0320 281 150 of vul het contactformulier in.

Geen producten in deze categorie