BIJ VRAGEN BEL
088 9494 500
0

DAF Euro 6 DOC Revisie

Een DAF Euro 6 EAS systeem bestaat uit de DPF (diesel partikel filter, ook roetfilter genoemd), de DOC (Diesel Oxidation Catalyst), een AdBlue-tank en de SCR (Selective Catalytic Reduction). Het EAS systeem zit op het chassis, direct achter de cabine. Dit systeem wijkt af van andere EAS-systemen, het ontwerp van de DOC van het DAF Euro 6 EAS systeem is uniek, maar daardoor is het reviseren van de DOC lastig. Veel garages komen daarom naar Topcats.

DAF EURO 6 DOC reviseren

Met ingang van februari 2024, reviseert Topcats reviseert DOC ’s van DAF Euro 6 EAS systemen.  Er zijn inmiddels al verschillende DOC’s tot tevredenheid van de klant weer in topconditie gebracht, het hele systeem kan daardoor weer jaren mee. Deze unieke service is mogelijk door de expertise van het technische team van Topcats. Dat DOC revisie nu mogelijk is, is goed nieuws voor eigenaren van DAF trucks en garages die onderhoud plegen. Een revisie levert al snel een besparing op van ca. 70% ten opzichte van de aanschaf van een nieuw systeem. Daarbij heeft u 2 jaar of 100.000 kilometer garantie op de revisie.

Tijdens een DOC revisie verwijderen we de defecte DOC en plaatsen we een nieuw DOC element. Deze revisie doen we in 1 dag, zodat uw vrachtwagen nooit lang stil staat.

VOORDELEN VAN EEN DAF DOC REVISIE:

BELANG VAN EEN GOEDWERKENDE DOC

De DOC is een belangrijk onderdeel van het DAF EAS systeem. Uitlaatgassen gaan vanuit de motor via een geïsoleerde downpipe naar de filterbak met de DOC en het DPF. De DOC verwijdert van een deel van de roetdeeltjes in de uitlaatgassen via een chemisch proces. De resterende deeltjes gaan naar de DPF, waar ze verbranden bij een hoge werktemperatuur. Dat gebeurt automatisch (passief regenereren). Als het roetniveau te hoog wordt (dit wordt aangeduid door de drukval boven het DPF) start het systeem zelf de actieve regeneratie op. Bij het rijden van veel korte ritten kan het voorkomen dat de regeneratie niet automatisch gaat, omdat het systeem de benodigde temperatuur niet haalt. De chauffeur moet dan handmatig regenereren.

Na het filter worden de gassen gemengd met AdBlue. In de SCR wordt het NOx gehalte omgezet naar onschadelijke stikstof (N2) en water (H2O) In de AMOX-katalysator wordt daarnaast ook het teveel aan ammonia (NH3-ammoniakslib) omgezet in stikstof en water. Uiteindelijk verlaten de gereinigde uitlaatgassen het systeem via de diffuser.

WAT TE DOEN BIJ EEN DOC STORING?

De elektronische regeleenheid in de truck bewaakt en regelt het hele nabehandelings- en regeneratieproces en de uitstoot. Het systeem meldt storingen op het dashboard. Als een  storing weer snel terugkomt, moet u het systeem goed laten controleren. Het onderhoud van uw DAF Euro EAS systeem zorgt voor verlenging van de levensduur van het EAS systeem. Wordt het probleem veroorzaakt door een defecte DOC, dan heeft u drie keuzes:

Wanneer geldbesparen en duurzaamheid voorop staan, is de keuze makkelijk. Met onze DOC revisie is uw systeem in no-time weer in topconditie en daardoor kunt u weer snel de weg op. Neem vandaag nog contact met ons op voor een prijsindicatie met betrekking tot de reiniging/revisie van uw systeem. Vraag een offerte en plan direct een afspraak in.

We hebben altijd een oplossing!