Een roetfilter, ook wel bekend als een DPF (diesel partikel filter) is een filter op dieselauto’s dat roetdeeltjes uit de uitlaatgassen afvangt en verbrandt. Deze roetdeeltjes zijn schadelijk voor mens en milieu, maar dankzij het roetfilter worden vrijwel alle roetdeeltjes uit het uitlaatgas gefilterd. Hieronder leest u hoe een roetfilter werkt.

Wat doet een roetfilter?

Een roetfilter is een onderdeel van het uitlaatsysteem dat schadelijke deeltjes uit het uitlaatgas filtert. De uitlaatgassen gaan door het roetfilter heen, waarbij het filter 99% van de roetdeeltjes (ook wel roetpartikels genoemd) tegenhoudt. Een roetfilter is zo opgebouwd dat het gas er wel doorheen kan, waardoor alleen de roetdeeltjes achterblijven in het roetfilter.

De roetdeeltjes hopen zich op in het filter. Een deel hiervan zal zelf verbranden bij normaal gebruik van de auto (passieve regeneratie), maar een deel zal in het filter blijven. Om verstopping te voorkomen zal het filter na een bepaald aantal kilometer automatisch schoongebrand worden. Dit wordt ook wel actieve regeneratie genoemd.

Actieve regeneratie

Voor en na het roetfilter zitten sensoren die controleren of de uitlaatgassen, uitgezonderd het afgevangen roet, goed naar buiten kunnen stromen. Is dit niet het geval, dan betekent dit dat er te veel roetdeeltjes in het roetfilter zitten. De auto zal dan besluiten om de opgevangen roetdeeltjes te verbranden om zo de doorstroom van uitlaatgassen te waarborgen. Bij de meeste auto’s gebeurt dit na enkele honderden kilometers – het verschilt per type motor en het rijgedrag wanneer dit precies gebeurt. Wanneer de roetdeeltjes verbranden, transformeren zij naar onschuldige CO2- en waterdeeltjes die naar buiten kunnen stromen.

Tijdens het actieve regeneratieproces zorgt de auto ervoor dat de temperatuur in het roetfilter oploopt tot meer dan 600 graden Celsius. Dit krijgt de auto voor elkaar doordat de motor op dat moment extra brandstof in het roetfilter spuit. Het regeneratieproces duurt zo’n 5 tot 10 minuten.

Zelfs na een actieve regeneratie blijft er een heel klein beetje as achter, waardoor het roetfilter verstopt kan raken na 80.000 tot 250.000 kilometer. Het roetfilter zal dan gereinigd of vervangen moeten worden.

Personenauto roetfilter laten reinigen

Door een verstopte roetfilter tijdig te reinigen, voorkomt u dat er een nieuwe roetfilter aangeschaft en geplaatst moet worden. Daarnaast kan een verstopte roetfilter ervoor zorgen dat andere motorcomponenten, zoals EGR en turbo, beschadigd raken.
Een roetfilter laten reinigen kan dus al snel honderden euro’s besparen op het onderhoud van uw voertuig.

Bij Topcats wordt uw roetfilter gereinigd door middel van professionele machines. Tijdens de reiniging zorgen we ervoor dat as, roet en overige bestanddelen uiterst professioneel verwijderd worden uit het roetfilter.

Meer over roetfilter reiniging

Tips om een roetfilter lang mee te laten gaan:

Wetgeving met betrekking tot roetfilters

Sinds 1 juli 2017 is het hebben van een slecht werkende roetfilter of het ontbreken van een roetfilter in dieselauto’s strafbaar.
De reden hiervoor is simpel: dieselauto’s zonder roetfilter zijn zeer schadelijk voor het milieu.
Vanaf 1 juli 2022 wordt er tijdens de APK met een zogeheten deeltjesteller een controle uitgevoerd op de uitstoot van jouw auto. 

Vragen? Neem contact op

Topcats is al jaren specialist op het gebied van onder andere roetfilters en is in te schakelen voor onder meer advies, roetfilter reiniging en roetfilter revisie.
Daarnaast hebben we een ruim assortiment aan roetfilters in onze webshop.
U kunt telefonisch of per e-mail contact opnemen met onze specialisten via 088 9494 500 en info@topcats.nl.