16 juni 2022 werd bekend dat de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat de invoering van de deeltesteller tijdens de APK keuring niet per 1 juli dit jaar wil laten ingaan, maar per 1 januari 2023.
De reden voor het uitstellen van deze maatregel is de problematiek rond de levering van de deeltesteller. Onder andere een tekort aan chips zorgt ervoor dat de APK-erkenninghouders hun deeltjesteller niet voor 1 juli 2022 zouden ontvangen. Wat ook weer voor auto eigenaren flinke gevolgen kan hebben. Zo zou een keuring niet meer in de buurt gedaan kunnen worden. Om dit te voorkomen is gekozen voor een uitstel van de maatregel.
Een roetfilter is letterlijk wat het woord zegt. Het is een onderdeel van het uitlaatsysteem dat schadelijke roetdeeltjes uit het uitlaatgas filtert. De roetdeeltjes die ook bekend staan als “roetpartikels” worden door het filter opgevangen.
Vanaf 2017 is het verboden om zonder roetfilter rond te rijden. Echter was het controleren daarvan nogal lastig. Waar het vroeger mogelijk was om het roetfilter te verwijderen en de lege behuizing te laten zitten, dit is vanaf 1 januari 2023 écht verleden tijd. De APK-keuring van dieselvoertuigen wordt dan uitgebreid met een deeltjesteller of beter bekend als een fijnstofmeter. Stoot je auto te veel roetdeeltjes uit dan is dat niet alleen gevaarlijk voor de gezondheid en het milieu maar vanaf deze zomer dus ook voor je portemonnee.
Wanneer stoot mijn auto te veel fijnstof uit?
Dieselvoertuigen met een Euronorm 3, 4, 5 of 6 mogen in Nederland en België maximaal 1.000.000 deeltjes per cm3 uitstoten. Voldoet uw voertuig niet aan deze norm dan zal het afkeurd worden in de APK keuring.
België heeft een half jaar voorsprong
In tegenstelling tot in Nederland werd in België de deeltjesteller test al wel toegevoegd aan de APK keuring. De eerste berichten waren zorgwekkend voor de dieselrijder, inmiddels zijn ruim 33.000 voertuigen afgekeurd.
Eerder dit jaar schreven we daar al eens een artikel over die je hier kunt lezen.
Hoe zie ik of mijn roetfilter niet goed werkt?
De roetdeeltjes worden opgevangen door het roetfilter. Een deel verbrand vanzelf met passieve regeneratie tijdens het rijden. Om verstopping te voorkomen zal het roetfilter na een bepaald aantal kilometer automatisch schoongebrand worden. Dit wordt ook wel actieve regeneratie genoemd. Werkt deze regeneratie niet goed dan kun je dat zien aan een aantal symptomen, zoals: een storingsmelding op het dashboard, het vermogen van uw auto loop terug, het oliepeil stijgt, een hoger brandstof verbruik of roetwolken achter uw auto.
Voorzorgsmaatregelen
U kunt zelf ook goed zorgen voor uw roetfilter. Laat regelmatig uw auto en roetfilter controleren. Rijdt vooral niet te lang in te lagen toeren en rijdt af en toe bewust wat langer met de auto om de regeneratie goed te laten verlopen. Herkent u een van de symptomen die eerder in dit artikel werden benoemd? Blijf er dan vooral niet te lang mee doorrijden!
Oplossingen
Heeft uw auto op dit moment een niet goed werkende roetfilter, is het afgekeurd tijdens de APK of mist het filter zelfs helemaal? Dan zijn er genoeg bedrijven die u kunnen helpen. Een niet goed werkend filter kan worden gereinigd en scheelt u in de kosten t.o.v. aanschaf van een nieuw exemplaar. Echter daarvan is niet bewezen dat dit voor de deeltjestest ook de juiste uitkomst gaat bieden. Tijdens het reinigen wordt het as, roet en overige bestanddelen professioneel verwijderd uit het roetfilter.
Is het roetfilter dusdanig slecht of kapot, dan kunt u een nieuwe aanschaffen. U kunt voor een origineel model gaan van uw autoproducent. Is deze niet meer leverbaar of wilt u kosten besparen tegen dezelfde kwaliteit? Kies dan voor een officieel goedgekeurd en gecertificeerd after-market model. Voer
hier via onze online tool het kenteken van je auto in om alle mogelijkheden voor passende een passend roetfilter te bekijken.
Heeft u na het lezen van dit artikel nog vragen over uw roetfilter? Neem contact op met onze specialisten via +31(0)889494500 en
info@topcats.nl