Garantie

Op alle katalysatoren en roetfilters geven wij boven op de wettelijke garantie een aanvullende garantie van 2 jaar vanaf het moment van aankoop. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.

Wanneer het product binnen 2 jaar niet aan de eisen voldoet wordt deze door ons na het doorlopen van de garantieprocedure direct vervangen of hersteld. De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden nadat wij het product hebben hersteld of vervangen en daarna nog steeds niet blijkt te voldoen. De minimale montagevoorschriften, welke u bij onderstaande garantieprocedure kunt downloaden dienen altijd in acht te worden genomen.

Garantie procedure Topcats

  • Voorafgaand aan de garantie aanvraag vragen wij u de Algemene Voorwaarden Artikel 9 door te lezen.
  • Bij elke montage van geleverde roetfilters en katalysatoren dient u zich aan de merk/model gebonden montagevoorschriften van de autofabrikant te houden.
  • Download minimum checklist montage
  • Controleer of deze voorschriften zijn nageleefd. 
  • Om in aanmerking te komen voor garantie, dient u altijd het online garantie aanvraagformulier volledig in te vullen. Dit houdt in dat u naast de gevraagde gegevens het volgende dient aan te leveren:
      1. bij een katalysator een kopie van de vier-gasmeting
      2. bij een roetfilter een kopie van de werkorder +  foto van uitlezing roetdeeltjestest + foto van de foutcodes (ook bij melding geen foutcodes)
  • Als de verplichte gegevens ontbreken wordt de garantieaanvraag niet in behandeling genomen.
  • Garantiedelen kunnen pas worden geretourneerd nadat het volledig ingevulde garantie aanvraagformulier door ons is ontvangen en u van ons een retournummer heeft ontvangen.
  • Klik hier voor de garantie aanvraagformulieren: katalysatoren of roetfilters  (Click here for the warranty request forms: catalytic converter or particulate filter )

 

Bij klanten die op rekening betalen

Bij het melden van een klacht, kunnen we een vervangend onderdeel toesturen. De factuur hiervoor dient u binnen de wettelijke betaaltermijn te voldoen. Om in aanmerking te komen voor de garantie op de katalysator of roetfilter stuurt u het volledig ingevulde online garantieformulier in en upload u de gevraagde vier-gasmeting, c.q. deeltjestest en werkorder. Na het indienen van het garantieformulier ontvangt u van ons een retournummer voor het terugsturen van het garantieonderdeel.

Komt het eerder geleverde artikel na ontvangst van de volledig ingevulde garantieaanvraag en inspectie in aanmerking voor garantie, dan wordt de factuur gecrediteerd. 

 

Bij klanten die niet op rekening betalen

Bij het melden van een klacht, kunnen we een vervangend onderdeel toesturen. Dit versturen wij altijd onder rembours. Om in aanmerking te komen voor de garantie op de katalysator of roetfilter stuurt u het volledig ingevulde online garantieformulier in en upload u de gevraagde vier-gasmeting, c.q. test en werkorder. Na het indienen van het garantieformulier ontvangt u van ons een retournummer voor het terugsturen van het garantieonderdeel.

Komt het eerder geleverde artikel na ontvangst van de volledig ingevulde garantieaanvraag en inspectie in aanmerking voor garantie, dan wordt het aankoopbedrag gecrediteerd en het bedrag teruggestort. 
 

Belangrijke informatie over Katalysatoren en roetfilters

Katalysatoren

De katalysator behoort minimaal 100.000 km mee te gaan. Is dit niet het geval dan ligt de oorzaak vooral bij:

  • Externe schade
  • Verstopping of verontreiniging
  • Olie/Antivries vervuiling
  • Oververhitting

Bij bovengenoemde problemen dekt de garantie de nieuwe katalysator niet. Verhelp eerst de oorzaak voordat u een nieuwe katalysator plaatst. Wanneer dit niet gebeurt zal ook de nieuwe katalysator snel niet meer functioneren. Lees hierover meer onder meer informatie (katalysatoren).

Meer informatie (katalysatoren)

Externe schade

Het keramische materiaal in de katalysator is gemaakt van lichtgewicht, dunwandig en breekbaar materiaal. De isolerende laag houdt het materiaal op zijn plaats en biedt enige vorm van bescherming tegen beschadigingen van buitenaf. Overigens kunnen er wel breuken ontstaan in het keramische materiaal door onder andere snelheidshobbels en stenen in de weg. Daarnaast kan slechte montage, losgebroken uitlaatmontagepasta en een gebroken uitlaatsysteem ook het keramische materiaal doen breken en/of scheuren.

Verstopt of verontreinigd

Een verstopping en/of verontreiniging van katalysatoren kan worden veroorzaakt door gebruik van verkeerde brandstof. Door gebruik van loodhoudende of lood vervangende brandstoffen verstopt het keramische materiaal en stopt het de werking hiervan. Dit geldt ook voor brandstof additieven die niet geschikt zijn voor systemen met een katalysator. Op het moment dat olie of antivries in het uitlaatsysteem komt, kan dit de luchtdoorlaat blokkeren doordat een zware roet laag wordt afgezet in de katalysator tegen de keramische platen. Het binnenwerk raakt hierdoor verstopt met als gevolg dat de luchtstroom wordt geblokkeerd. Hierdoor kan vermogensverlies ontstaan en de motor oververhit raken. Dit kan lekke pakkingen, versleten zuigerringen of andere beschadigde motoronderdelen veroorzaken.

Oververhitting

Wanneer overtollige brandstof in het uitlaatsysteem komt, zal dit bij het bereiken van de katalysator verbranden. Oververhitting en verbranden van de edelmetalen kunnen het gevolg zijn. De katalysator verliest zijn werking en bij ernstige gevallen smelt het keramische deel en raakt de katalysator verstopt. Mogelijke oorzaken zijn een verkeerde brandstofverhouding, verkeerde afstelling van de motor, gecorrodeerde bougies, kapotte of niet goed werkende lambdasondes.

Geluidsproductie

Ondanks de geluiddempende kwaliteiten moet de katalysator niet worden bestempeld als geluidsdemper. Er kan een rammelend en/of fluitend geluid ontstaan wanneer overmatig brandstof in de katalysator aanwezig is welke de isolerende beschermlaag wegbrandt.

 

Roetfilters (DPF)

In een goed functionerende motor heeft een DPF een gebruiksduur van tussen de 80.000 km en 140.000 km. Een DPF is slechts een tijdelijke opslag voor fijn stof, een keramisch element dat alleen in staat is om roet af te vangen.

Functioneert een DPF niet naar behoren dan heeft men zich in de meeste gevallen niet gehouden aan de minimum checklist voorafgaande aan het vervangen van het originele (of vorige) deel. Pas als de volledige keten werkt volgens de fabrieksspecificaties zal het roetfilter presteren zoals vereist.

Bij het niet opvolgen van de montagevoorschriften dekt de garantie het nieuwe roetfilters niet. Lees hierover meer onder meer informatie (roetfilters).

Meer informatie (roetfilters)

Elk roetfilter (DPF) is een keramisch element dat alleen in staat is om roet af te vangen. Het opgevangen roet in het DPF moet worden verbrand. Voor deze verbranding, de zogenoemde regeneratie, is het motormanagement, met of zonder een OBD-systeem, verantwoordelijk. Wanneer het motormanagement al de meetparameters juist vindt, dan zal de regeneratie plaatsvinden.

Wanneer het roetfilter (DPF) niet regenereert, of wanneer de regeneratie wordt afgebroken, vult het filter zich met zwarte koolstofdeeltjes. Afhankelijk van de algemene toestand van de motor, kan het filter na een paar uur zo gevuld zijn met roet dat de regeneratie niet meer plaats kan vinden. In het ergste geval zal het totale interne filter lijden aan een versmelting.

In een goed functionerende motor heeft een DPF een gebruiksduur van tussen de 80.000 km en 140.000 km. Na elke regeneratie blijft een klein restproduct (as) achter. Het restproduct dat achterblijft in het filter, kan alleen verwijderd worden met gebruik van speciale machines. Deze reiniging dient afzonderlijk van het voertuig plaats te vinden. Sommige auto's hebben een zogenoemde as teller. Dit deel van het motormanagement telt het aantal regeneraties en bepaalt wanneer het filter moet worden vervangen.

Het onjuist functioneren van het motormanagementsysteem kan ervoor zorgen dat veel korte onnodige regeneraties plaatsvinden. Hierdoor loopt de teller snel op naar hoge registratienummers van het niveau waarop het filter moet worden gereinigd. Het is goed mogelijk dat met het filter niets mis is, terwijl het OBD-systeem aangeeft dat het filter moet worden vervangen.

Wanneer de montagevoorschriften niet in acht worden genomen, heeft de installatie van een nieuw of gereinigd DPF-systeem geen zin. De regeneratie, die geactiveerd wordt door het motormanagement van het voertuig, wast het filter door verbranding van het roet schoon. Zelfs de kleinste fout in de volledige verbrandingsketting verhoogt de hoeveelheid roet. Een regeneratie die niet gelijk is aan de oorspronkelijke fabriekssequentie zal het filter binnen enkele uren doen vullen met roet.

 

Minimale montagevoorschriften voor katalysatoren en roetfilters

 

Katalysatoren

Volg altijd de merk/serie gebonden montagevoorschriften van de autofabrikant. Een katalysator kan alleen goed functioneren bij een verbrandingsproces dat verloopt volgens de fabrieksspecificatie. De katalysator kan bij niet juist handelen volledig verloren gaan (versmelting van de monoliet). Alle mogelijke oorzaken moeten worden verholpen alvorens een nieuwe katalysator wordt gemonteerd.

Minimale controlelijst:

  • Controleer en/of vervang het oliefilter
  • Controleer en/of vervang het luchtfilter
  • Controleer en/of vervang de bougie
  • Controleer het motormanagement
  • Controleer de turbo
  • Controleer de LPG-installatie (indien van toepassing)
  • Controleer het olieverbruik
  • Controleer de koelvloeistof verbruik
  • Controleer de cilinderkoppakking op lekkage
  • Controleer het uitlaatgas mengsel
  • Controleer de kwaliteit en de capaciteit van de (pre-) katalysator
  • Controleer alle sensoren (lambdasensoren)
  • Controleer de EGR kleppen en systeem

Daarnaast dient u het volgende te testen:

  • Injectoren
  • Druk
  • Startmotor en accu
  • Emissie test

Gebruik geen vloeibare pakking aan de voorkant van de katalysator, en zorg altijd dat de juiste olie wordt gebruikt. Het wordt ook sterk aangeraden om de olie te vervangen bij het vervangen van de katalysator.

Alleen wanneer aan alle voorwaarden van de minimale controlelijst is voldaan kan de katalysator goed zijn werk doen.

 

Roetfilters

Volg altijd de merk/serie gebonden montagevoorschriften van de autofabrikant. Een roetfilter is enkel een tijdelijke opslagplaats van roet. Een roetfilter kan alleen goed functioneren als de regeneratieperioden plaatsvinden in de benodigde/vereiste frequentie. Wordt de regeneratie frequentie verstoord dan loopt het roetfilter vol.

Minimale controlelijst:

  • Controleer en/of vervang het oliefilter
  • Controleer en/of vervang het luchtfilter
  • Controleer en/of vervang de bougie
  • Controleer het motormanagement
  • Controleer het additief niveau, type en kwaliteit
  • Controleer het olieverbruik
  • Controleer de koelvloeistof verbruik
  • Controleer de cilinderkoppakking op lekkage
  • Controleer de regeneratiefrequentie en efficiëntie
  • Controleer de kwaliteit en de capaciteit van de (pre-) katalysator
  • Controleer alle sensoren (lambda sensoren)
  • Controleer de EGR kleppen en systeem

Daarnaast dient u het volgende te testen:

  • Injectoren
  • Druk
  • Startmotor en accu
  • Emissie test

Gebruik geen vloeibare pakking aan de voorkant van de roetfilter. Speciale laag-as generatie motorolie wordt aanbevolen. Het wordt ook sterk aangeraden om de olie te vervangen bij het vervangen van de katalysator.

Alleen wanneer aan alle voorwaarden van de minimale controlelijst is voldaan kan het roetfilter goed zijn werk doen.

 

Garantie aanvraagformulieren Topcats

Klik hier voor de garantie aanvraagformulieren: katalysatoren of roetfilters

Warranty request forms

Click here for the warranty request forms: catalytic converter or particulate filter