Een DAF Euro 6 EAS systeem bestaat uit drie werkende onderdelen: de DPF (diesel partikel filter, ook roetfilter genoemd) en de DOC (Diesel Oxidation Catalyst) en de SCR (Selective Catalytic Reduction). Wat dit systeem anders maakt dan andere EAS-systemen, is dat de DOC van het DAF Euro 6 EAS systeem een uniek ontwerp heeft, waardoor deze niet te reviseren is volgens de standaardprocessen.

DAF Euro 6 DOC probleem

DAF Euro 6 systemen kampen met een probleem waardoor in de DOC de gewenste temperatuur niet wordt behaald om een goede regeneratie in te zetten. Het DAF Euro 6 EAS systeem heeft naast de gebruikelijke roet en as verzadiging ook te maken met vervuiling door een olieachtige substantie, waardoor de katalysator zijn werk niet meer goed doet.

In dat geval zijn er drie opties mogelijk:

“Met de chemische reiniging is

een kostenbesparing tot 80% te realiseren”

Unieke Chemische reiniging DAF Euro 6 DOC

Topcats is de enige uitlaatgas-specialist in Europa die de unieke chemische behandelmethode aanbiedt om de DAF Euro 6 DOC te reinigen. Met de ontwikkelde reinigingstechniek wordt het regeneratieprobleem effectief en duurzaam verholpen en kan de aanschaf van een nieuwe EAS-unit (Emission Aftertreatment System) worden uitgesteld. De chemische reiniging voor DAF systemen is samen met een leverancier uit de Verenigde Staten ontwikkeld en dit unieke proces wordt continue doorontwikkeld, om het beste resultaat te bereiken en te voldoen aan de strenge Europese regelgeving.

Chemische behandelmethode DOC

Als uw DAF-systeem bij Topcats binnenkomt, halen we deze volledig uit elkaar om de conditie van het systeem te inspecteren. De metalen DOC-katalysator is ingebouwd in het systeem en kan vanwege de unieke samenstelling van de katalytische metalencoating nog niet worden vervangen door een alternatieve DOC-katalysator. Op basis van onze visuele technische controle stellen wij vast welke handelingen we moeten verrichten om het systeem te reinigen en te herstellen.

De DOC blijft in het systeem tijdens de reiniging. Eerst wordt het systeem op een temperatuur van ca. 500 graden gebracht om een groot deel van het roet te verbranden. Na verwijdering van de as blijft nog steeds een olieachtig residu achter op het membraam van de DOC, dit kunnen wij alleen verwijderen met onze unieke chemische behandelmethode, de enige methode beschikbaar in heel Europa.

Na het verwijderen van de as behandelen we het systeem maar liefst acht uur lang in het speciaal ontwikkelde chemische bad. Het chemische bad bestaat uit drie componenten die samenwerken tegen de specifieke vervuiling waar dit systeem mee heeft te maken.

Na de reiniging, in combinatie met het vervangen van de matting en een eventuele SCR-revisie, is uw DAF Euro 6 EAS systeem op een duurzame en kostenbesparende manier weer opgebouwd en gereed voor gebruik.

Helpt een chemische behandelingsmethode altijd?

Topcats heeft veel ervaring met het uitvoeren van chemische reinigingen. Het succes van een chemische behandelingsmethode is afhankelijk van een aantal factoren. Bij 89% van de DOC’s die wij hebben behandeld, had de chemische behandeling het gewenste effect. Factoren die het resultaat kunnen beïnvloeden zijn chemische – en/of thermische veroudering van de DOC.

Een dieseloxidatiekatalysator kan chemisch verouderen door verontreiniging op basis van motorolie. Het zwavelgehalte in diesel is van invloed op de mate van verontreiniging. Typische chemische verouderingsmechanismen zijn verstopping van de katalysatorkanalen en bedekking van de edelmetalen. Bovendien beïnvloeden sommige verontreinigingen rechtstreeks de katalytische activiteit via interactie met de edele metalen en de oxiden van de waslaag.

Een dieseloxidatiekatalysator kan ook thermisch verouderen. Thermische veroudering kan leiden tot sintering van de katalytische metalen in de coating, die is aangebracht op de honingraatstructuur van de metalen DOC, waardoor de grootte en vorm van de edelmetaaldeeltjes kunnen veranderen. Dit vermindert rechtstreeks de katalytische activiteit van de edelmetalen die belangrijk is voor de chemische reactie om koolmonoxide (CO), koolwaterstoffen (HC) en stikstofoxiden (NOx) om te zetten in stikstof (N2), kooldioxide (CO2) en water (H2O). De aantasting van de waslaag door thermische veroudering kan leiden tot instorting van de katalysatorstructuur en inkapseling van de edelmetaaldeeltjes.

Met de chemische reiniging kun je de verontreiniging door de motorolie oplossen, je kunt met deze behandeling niet de effecten van de chemische- of thermische veroudering omkeren. Het is dus belangrijk om de leeftijd en het gebruik van het systeem in overweging te nemen en u goed te laten adviseren, voor u de DOC chemisch laat reinigen.

Een chemische behandeling van uw DAF Euro 6 DOC kan u veel geld besparen ten opzichte van de aanschaf van een nieuw systeem. Het levert een besparing van 80% op.

Reiniging roetfilter

Naast de DOC-reiniging is er ook een methode ontwikkeld om het type roetfilter van deze systemen tot nieuwwaarde te reinigen.

Het reinigen, in combinatie met het vervangen van de mattingen en een eventuele SCR-revisie, zorgt ervoor dat uw DAF Euro 6 EAS systeem op een duurzame en kostenbesparende manier weer wordt opgebouwd en gereed is voor gebruik.

Benieuwd of uw DAF Euro 6 systeem in aanmerking komt voor deze chemische reiniging? Neem contact op met onze experts voor professioneel advies.

Bronnen thermische veroudering DOC:

CONTACT OPNEMEN? WE HELPEN U GRAAG!

Wenst u meer informatie te ontvangen, of wilt u direct een offerte aanvragen? Neem dan contact met ons op!

Direct contact

Topcats Favicon
Verander taal