Omschrijving Foutcode P2003
Roetfilter bank 2 efficiëntie onder de drempelwaarde.
Betekenis
De efficiëntie van het roetfilter is afhankelijk van de On Board Diagnostics (OBD) sensoren die uitgelezen worden. Als de motorcomputermodule (ECM) meerdere malen een foutieve of onjuiste waarde berekend/uitleest om het filter aan te sturen, geeft de ECM de foutcode P2003 op.
Oorzaken
De volgende EOBD componenten dienen correct te functioneren om het regeneratie systeem actief te houden en te waarborgen, omtrent het roetfilter.
- Differential pressure sender
- Turbo
- Luchtmassa meter
Foutcode P2003 kan onder andere worden veroorzaakt door:
- Foutief in geleerde OBD sensoren.
- Slecht contact tussen de OBD sensoren en de ECM.
- Kapotte of afwijkende OBD sensoren.
- Foutief in leren van de auto, bij het plaatsen van een nieuwe of gereinigde DPF.
Gevolgen
- Indien de storing niet tijdig verholpen wordt, kan het roetfilter verstopt raken met roet. En de foutcode P242F genereren.
- Indien de storing actief is, wordt het regeneratie proces niet naar behoren uitgevoerd en kan het roetfilter niet compleet schoongebrand worden.
- Als Noodloop actief is, wordt de Turbo terug gebracht naar acceptabele waardes. Op dit moment zijn drukwaardes voor het filter niet meer accuraat om te kunnen beoordelen. Topcats kan u gericht helpen om de oorzaak van deze foutcode te herleiden.
Uitlaatemissies waarschuwingslampje K83(MIL)
Storingen welke een grote invloed op uitlaatsysteem hebben worden aangegeven door het uitlaatemissies waarschuwingslampje K83 (MIL). Als het contact wordt aangezet, moet de MIL zijn geactiveerd door middel van een functietest. Nadat de motor is gestart, gaat de MIL uit als er geen fout wordt geregistreerd. Indien storingen om relevante uitlaatemissies worden gedetecteerd in drie opeenvolgende rijcycli, zal de MIL continu branden.
Wanneer de MIL brandt, is de bestuurder verplicht zijn zijn voertuig te laten controleren in een garage.